Η ποιητική συλλογή "ΤΑ 40 ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ" της Δάφνης Χρονοπούλου που εξεδόθη εκ του εκδοτικού οίκου ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ αποτέλεσε ένα δύσκολο στοίχημα δια εμέ.
Θα πω όμως εκ των προτέρων ότι ποιητής ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ και κρίσεις περί ποιήσεως δεν κάνω. Θέλω να πω δύο λόγια όμως απλά και σταράτα. Να πω εδώ, επί τη ευκαιρία, ότι αυτοί οι κριτικοί της ποιήσεως και της λογοτεχνίας γεννούν τέτοια πράγματα που απορώ καμιά φορά με τους ποιητές... Όταν θα ακούν το ραπόρτο ανάλυση του κριτικού δεν θα λεν μέσα τους "γαμώτο εγώ τα εννοούσα όλα αυτά"...
"Ή πιες ή φύγε απ' αυτό το πανηγύρι.
Άμα δε θέλεις άλλο ένα ποτήρι
κάνε το βήμα
πες το όχι στη ζωή....
και καταλήγει η ποιήτρια
.... Γιατί αν δεν πίνεις δε θα καταφέρεις
ως το πρωί τους μεθυσμένους να υποφέρεις."
Όταν μια ποιητική συλλογή ξεκινά με τέτοια δύναμη πυρός καταλαβαίνεις ότι κάθε γραμμή είναι καταιγιστική. Εγώ έμεινα άναυδος. Το ένα ποίημα αλληλομπλέκονταν και εμφανώς υπάρχει μια διαλεκτική σχέση ανάμεσα στον θάνατο και στην ζωή, ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΟΝΤΑΣ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΣΑΦΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ του τέλους μας. Τέλος πνευματικό, ερωτικό, φυσιολογικό τέλος.
Η διαλεκτικότητα της ποιητικής αυτής συλλογής (την οποία την βλέπω αποκομμένη αντικειμενικά διότι δεν έχω μπανίσει τις προηγούμενες) ανάμεσα στην χαρά, την θλίψη, την ζωή, τον θάνατο, την φροϋδική ψυχανάλυση και τα πονεμένα σημεία της ύπαρξης μας είναι σε ρυθμό πολυβόλου στις σελίδες.
ΤΟ ΔΩΡΟ
"Αυτός που αγαπώ
μου χτίζει ένα τάφο.
Γι΄ αυτό τον αγαπώ.
Δε θα το ξαναπώ
μα εδώ ακριβώς που γράφω
θα έχω ένα τάφο.
Γι' αυτό τον αγαπώ.
Έτσι τελειώνει αυτή η ποιητική συλλογή και ανοίγει μια ολάκερη πάρλα με το είναι μας. Ζωή, θάνατος, αλκοόλ, ουσίες πνευματικές, ουσίες πάσης φύσεως, έρως, ασθένειες, θάνατος ζωή... Τι θέλω να πω... ΑΥΤΗ Η ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ δεν είναι για να την διαβάσεις να την χώσεις στην βιβλιοθήκη σου και πάπαλα. Είναι να γυρίζεις εκείθε. Και αν αγανακτήσεις με το απροσδιόριστο με την έλλειψη θέσης και δόγματος στέρεας δηλαδή γήινης ύλης ΓΡΑΦΤΟ ΣΤΑ ΠΑΛΑΙΑ ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ ΣΟΥ και άσε τον εαυτό σου να χαθείς στο απροσδιόριστο. Αφήσου στα χρώματα, τα αισθήματα το χάος. ΔΕΝ ΒΛΑΠΤΕΙ....
Με λίγα λόγια τι προτείνω. Να πας να αγοράσεις δύο αντίτυπα. Το ένα βάλτο στην βιβλιοθήκη σου και το άλλο βάλτο εκεί κάτω από το τραπεζάκι του σαλονιού. Και κάθε μια βδομάδα διάβαζε ένα ποίημα. Και έχε πάντα δίπλα σου ένα ποτί για να φεύγεις...
ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΜΟΥ ΘΕΜΑΤΑ...
Αυτήν την ποιητική συλλογή από την μέρα που την αγόρασα εκ του ΦΑΡΦΟΥΛΑ ήταν στην τσάντα μου σε κατάσταση παρανομίας... Ζώντας στο χάος του ΘΑΝΑΤΟΥ την διάβαζα κρυφίως. Είναι μια ποιητική συλλογή που ΔΕΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΑ ΜΕΓΑΛΟΦΩΝΑ. Άρα σαν να μην την έχω διαβάσει ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ...
Και η χεσμένη η γκαντεμιά την ημέρα της παρουσίασης εις το ωραίο καφέ εκ του "κακού" με φώναξαν να πάω να την δω... Μετά από ενάμιση χρόνο... Και άκουσα το ένα τρίτο... Γκαντεμοκατάσταση... Γκαντεμογαμόσαυρος ο ομιχλώδης εν μέσω θέρους... Δεν πειράζει όμως είμαι σίγουρος ότι η Δάφνη ΘΑ ΜΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ... Εγώ πάντως δύο ημέρες τώρα δεν περνάω από τα στέκια γιατί ντρέπομαι που έφυγα στην μέση της Διονυσιακής μέθεξης...
Πριν δύο ημέρες έμαθα για το πνεύμα του CHARLIE που έχει γίνει μανία στους εφήβους και όχι μόνο, σ' όλους τους εφήβους...
Συγγενικό πρόσωπο μας εκμηστηρεύτηκε την απόκοσμη εμπειρία του με τα δύο μολύβια... ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ ΜΙΛΗΣΕ.... Το πνεύμα του CHARLIE .....
Βάζεις δύο μολύβια, το ένα πάνω στο άλλο και απευθύνεις ερωτήσεις με απάντηση ΝΑΙ ή ΟΧΙ... Τα μολύβια μιλάνε και λένε πάντα ένα μανιχαιστικό ΝΑΙ ή ΟΧΙ...
Μη γνωρίζοντας αγγλικά έβαλα την σύζηγο να μου βρει στοιχεία για το γεγονός... Και ανακάλυψα ότι από τον Απρίλη του 2015 σε όλο τον πλανήτη οι έφηβοι κάνουν αυτό το πείραμα, αυτήν την εμπειρία, αυτό το απόκοσμο δέσιμο με το υπερφυσικό, με τον ιδεαλισμό, με το μεταφυσικό...
Τι οδηγεί άραγες όλα αυτά τα παιδιά που είναι μέσα στις υψηλές αναλύσεις των τεχνολογικών υπερσυσκευών, των κομπιούτερ, των τηλεοράσεων των διαδραστικών ψηφιακών εμπειριών να εμπειστεύονται δύο απλά μολυβάκια ;
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΒΑΣΤΑΚΤΟΣ...
Αυτή η μούρλα με τον CHARLIE δεν μπορεί παρά με δύο τρόπους να ερμηνευτεί... Ή το πνεύμα αποφάσισε να μιλήσει, από το υπερπέραν, δια μέσω των αγνών εφήβων, οπότε ας σάξουμε μερικές χιλιάδες ναούς.... Ή ο ορθολογισμός έχει υποχωρήσει αιώνες πίσω και η τεχνολογία δεν έχει καμμιά σύνδεση με τον ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ....
Και ναι η ζωή είναι αβάστακτη και πονάει κάθε ψυχή που είναι αγνή και δεν έχει αρωστήσει από τους εγωισμούς, τον καπιταλιστικό βαρβαρισμο και την ατομικοποίηση... Θέλει η ψυχούλα του νέου να αγγίξει το άγνωστο το μη ερμηνεύσιμο και είναι ένα προαιώνιο αναγκαστικό στάδιο του ανθρώπινου είδους....
Μην αρχίσουμε τα βλαμμένα αποφθεύγματα... ΑΣ ΠΛΗΣΙΑΣΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΜΕ ΑΓΑΠΗ δίνοντάς τους τον ΛΟΓΟ και την ΛΟΓΙΚΗ την ΟΥΤΟΠΙΑ το ΜΕΛΛΟΝ που δε θα είναι μια τεχνολογική ΆΔΕΙΑ ΣΟΥΠΑ....
CHARLIE CHARLIE σε ακούμε με αγάπη και χαιρόμαστε ΠΟΥ ΔΙΑΛΥΕΙΣ ΤΗΝ ΒΑΡΒΑΡΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ...
Οι Κυριακάτικες εκλογές εις την Τουρκιάν αποτελούν τις σπουδαιότερες και ίσως δημοκρατικότερες εκλογές εις την γείτοναν χώραν και ΊΣΩΣ μέλλουσα ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ.
Συμβολή για την κατανόηση είναι και ο χαιρετισμός του κου Οτσαλάν εις το συνέδριον των Αλεβιτών που παραθέτω. Κάπου γράφει για τον πρόεδρο των Κεμαλιστών ο οποίος και αυτός είναι Αλεβίτης. Ψάχνοντας φίλος έμαθα ότι ο πατέρας του εν λόγω προέδρου ήταν Αλεβίτης και σφάχτηκε σε μια εξέγερση του 1938, εκ των Κεμαλιστών.... Τα έχει αυτά η ιστορία..
To HDP είναι μια σύμπραξη Αριστερών, Αλεβιτών, Αρμενίων, Ρωμιών, Πόντιων, Λαζών που αγωνίζεται να μπει στο κοινοβούλιο... Εδώ στην Σμύρνη ένα Ρωμιόπουλο ;; κάτι λέει στην εκδήλωση του κόμματος αυτού ... Αγγλικά δεν ξέρω... ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ... Ο ΛΑΟΣ ΘΑ ΘΕΛΗΣΕΙ ΝΑ ΓΕΝΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΞΑΝΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ Ή ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ ΩΣ ΕΙΝΑΙ...
Μήνυμα του Οτζαλάν στο Συνέδριο των Αλεβιτών
Ο ηγέτης των Κούρδων,
Αμπντουλλάχ Οτζαλάν, έστειλε μήνυμα στο 5ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας
Δημοκρατικών Συλλόγων Αλεβιτών (FEDA), που έγινε στην πόλη
Gelsenkirchen, με τη συμμετοχή 200 συνέδρων, στις 11-12 Μαΐου 2013.
Οι σύνεδροι εκπροσώπησαν συλλόγους από τη Γερμανία, τη Γαλλία, το
Βέλγιο, την Ελβετία, την Ολλανδία, την Αυστρία, την Αγγλία, τη Σουηδία
και τη Δανία.
Στο συνέδριο παρέστησαν επίσης Κούρδοι επίσημοι απ’
όλες τις κουρδικές οργανώσεις και κόμματα της Τουρκίας, καθώς και
εκπρόσωποι των Κούρδων Αλεβιτών του Δυτικού Κουρδιστάν (ΒΑ Συρία) και
των Τουρκομάνων Αλεβιτών!
Στο συνέδριο διαβάστηκε και το μήνυμα που έστειλε ο Αμπντουλλάχ Οτζαλάν, το οποίο έχει ως εξής:
«Ο Αλεβιτισμός είναι μεγάλη ανάγκη να ανανεωθεί και να ενσωματώσει ξανά
τη νοοτροπία της αντίστασης. Υπό την έννοια αυτή, πρέπει να
υπερασπιστεί τις ιστορικές του αρχές και την παράδοση του Τζεμ*. Η
παράδοση του Τζεμ και του Ζικίρ** είναι μια μεγάλη ιστορία αντίστασης.
Το Ζικίρ είναι επαναστατική προπαγάνδα. Όσο για το Σεμάχ***, αυτό θεωρώ
ότι είναι κάτι σαν την πορεία των ανταρτών.
Εμείς συμμετείχαμε σε
Σεμάχ αλλά και σε Ζικίρ, και μάλιστα με το παραπάνω. Όποιος προσεγγίζει
το κίνημα και τον αγώνα μας επιφανειακά και υπεραπλουστευμένα, κάνει
μεγάλο λάθος.
Μάλιστα, εμείς είμαστε ένα κίνημα σαν την Κερμπέλα και
έχουμε ευθύνη να μην επιτρέψουμε να επαναληφθούν αντίστοιχα γεγονότα. Η
πορεία τους στην Ιστορία ήταν άγρια και οι Αλεβίτες υπέστησαν σφαγές.
Επί αιώνες οι Αλεβίτες καταπιέστηκαν από τους Γεζίτες, οι Ζωροάστρες
εσφάγησαν ανελέητα από τις ισλαμικές ηγεσίες, οι Κούρδοι και οι
Κομουνιστές συνεθλίβησαν από τους Κεμαλιστές. Οι Αλεβίτες να εξετάσουν
με υψηλό αίσθημα ευθύνης, με επιστημονικότητα και σε βάθος αυτά τα
γεγονότα, θα αποτρέψουν νέες Κερμπέλα και θα καταφέρουν, τελικά, να
βγουν αλώβητοι από όλους αυτούς τους κινδύνους.
Στην Ιστορία
υπάρχουν πολλές παραδόσεις των Αλεβιτών, των Ζωροαστρών, των Δερβίσηδων.
Θα πρέπει κάποια στιγμή όλα αυτά να βγουν στο φως, να μας
προβληματίσουν και να μας διαφωτίσουν. Αν δεν γίνει αυτό, θα ζήσουμε
χειρότερα από αυτά που υποστήκαμε στην ιστορία. Σήμερα, το Τζεμ, το
Ζικίρ και το Σεμάχ συνεχίζονται ως παραδόσεις και βοηθούν στην επιτυχία
του αγώνα.
Όταν συγκρίνουμε την αλεβιτική πραγματικότητα στα πλαίσια
της κουρδικής πραγματικότητας, διαπιστώνουμε ότι οι Αλεβίτες Κούρδοι
έχουν διατηρήσει την κουρδική τους ταυτότητα, πλην όμως έχουν μείνει
αρκετά πίσω από τους υπόλοιπους Κούρδους. Οι Αλεβίτες είναι ένα τμήμα
του λαού μας, που ξέρει να παραμένει πιστό στις εθνικές και πολιτιστικές
μας παραδόσεις, που ξέρει να αντιστέκεται στους ξένους κατακτητές, στη
βία και την εκμετάλλευση, που εμφορείται από τις αξίες της δικαιοσύνης
και του δικαίου. Όμως όλα αυτά δεν έχουν οργανωθεί και δεν έχουν
θεσμοθετηθεί σε σωστή βάση. Και αυτό το εκμεταλλεύεται με το χειρότερο
τρόπο το κράτος και το σύστημα, το οποίο βρίσκει εύκολα συνεργάτες για
να ελέγχει εκ των έσω τους Αλεβίτες. Ο Κεμαλισμός, όπως έκανε εναντίον
του Κομουνισμού και του Σοσιαλισμού, επιτέθηκε εναντίον των Κούρδων, ενώ
με ακόμα μεγαλύτερη μανία επιτέθηκε εναντίον των Αλεβιτών. Οι εκάστοτε
εξουσίες διήρεσαν τους λαούς και έστρεψαν τους Σαφί Σουνίτες εναντίον
των Αλεβιτών, των Ασσυρίων και των Γεζιντήδων. Εκμεταλλεύτηκαν εθνοτικές
και θρησκευτικές διαφορές και οδήγησαν στη σφαγή τους ανθρώπους.
Εμείς όμως συνδέσαμε όλους τους κύκλους, τους Αλεβίτες, τους Γεζιντήδες,
τους Σοσιαλιστές, και κάναμε τη σύνθεση μέσα στο ΡΚΚ. Αυτή η ανθρώπινη
ενότητα ήταν η πιο βασική αναγκαιότητα για τον αγώνα προς την ελευθερία.
Αυτό μπορώ να πω ότι το πετύχαμε.
Είναι ο πιο σωστός δρόμος να κατανοήσουμε πλήρως την αξία αυτών των παραδόσεων.
Να έλθω και σε ένα άλλο θέμα. Θεωρώ ότι έχει σημασία να ιδρυθεί η
«Ένωση Αλεβιτών του Κουρδιστάν». Οι ηγέτες των Αλεβιτών (Πιρ), που
μπορούν να καθοδηγούν τα Τζεμ και τα Σεμάχ, πρέπει να οργανωθούν. Εγώ
δίνω μεγάλη σημασία στις τελετές των Αλεβιτών, αφού στην ουσία το κίνημα
του ΡΚΚ είναι μια σύγχρονη αντίληψη αυτών των τελετών.
Κατά την
άποψή μου, η ιδεολογία του ΡΚΚ είναι πιο κοντά στον Αλεβιτισμό από
οποιοδήποτε άλλο δόγμα. Επίσης είναι κοντά στο Ζωροαστρισμό. Δηλαδή, να
το πούμε με άλλα λόγια, μέσα στο ΡΚΚ οι Αλεβίτες και οι Ζωροάστρες
μπορούν να νιώθουν περισσότερο άνετα από όλους τους άλλους. Και
επαναλαμβάνω, οι Αλεβίτες και οι Ζωροάστρες, πρέπει να αποκτήσουν και
πάλι συνείδηση και να αυτοοργανωθούν κατάλληλα.
Είναι γνωστό ότι ο
Αλεβιτισμός είναι συνώνυμος της αγάπης. Εμείς πιστεύουμε ότι η κάθε
θρησκευτική και εθνοτική ομάδα πρέπει να εκφράζεται ελεύθερα, κάθε άνθος
θα πρέπει να ανθίζει, υπό την προϋπόθεση αυτό να μην είναι εναντίον του
άλλου. Αυτό που θέλω, λοιπόν, είναι όλα αυτά τα άνθη, που καταπιέστηκαν
και υπέφεραν επί αιώνες, να ανθίσουν και πάλι.
Είμαστε σε μια
περίοδο που τα εδάφη μας είναι μάρτυρες μιας νέας άνοιξης, που ανθίζουν
και πάλι όλα τα άνθη των πολιτισμών. Είναι η εποχή μιας άλλης Άνοιξης.
Θα υπερασπιστούμε την ιστορική κληρονομία του Αλεβιτισμού και θα
κερδίσουμε.
Με το σεβασμό μου,
Αμπντουλλάχ Οτζαλάν»
Σημειώσεις
Τζεμ: Είναι τόπος συνάθροισης, συζήτησης, λήψης αποφάσεων και
πραγματοποίησης τελετών της κοινότητας των Αλεβιτών. Στο Τζεμ
συμμετέχουν ισότιμα άνδρες, γυναίκες, νέοι, γέροι και παιδιά.
Ζικίρ: Η επίκληση του Προφήτη Αλί, στον οποίον πιστεύουν οι Αλεβίτες.
Σεμάχ: Κυκλική τελετή, που απεικονίζει την πορεία σε έναν άλλον κόσμο,
στον κόσμο της αγάπης και της αλληλοκατανόησης. Είναι μια από τις δώδεκα
τελετές που τελούνται στο Τζεμ.